Saturday 2 November 2013

Cara Menjaga Pokok Ros

Assalammualaikum and good morning~
staypositive;)


  

Hari ini nak kongsi sikit bagaimana cara saya menjaga pokok ros. Sekurang-kurangnya ada jugak la kaitan dengan nama blog ni kan..haha..
Pokok Ros saya tidaklah seperti pokok Ros yang lawo-lawo cam kt oversea..
Bunganya pun taklah besar..  
Alright kakak-kakak & abang-abang~ harap-harap tips ini membantu~


Tips 

  1. Gembur tanah dua kali seminggu. Jangan terkena akar ye..nanti pokok ni sakit..cian dia..
  2. Baca selawat bagi orang muslim..masa nak siram.(penting!)
  3. Siram menggunakan air beras pada waktu pagi dan petang. Jangan siram tengah hari pulak..orang  kata nanti daun dia terbakar..rupanya muka kita yang terbakar..tak gitu..pastu masa siram elakkan terkena daunnya. Sebab nanti daunnya buruk..agaknya la..
  4. Tabur baja kira-kira satu sudu. Dua minggu sekali. (tak ingat la baja apa..tau je ada gambar ros dekat kertas nya.)
  5. Cantas bunga yang dah nak layu @ mati untuk menggalakkan pertumbuhan baru. :) 
Sebenarnya banyak lagi tips..senang type je kat google..kompem berlambak! ni pun tengok kat laman web mana entah..camna pun thanks blog (tak tau nama) yang beri tips ni..cuma saya ubah sikit je..hehe
sebelum tu, saya ingin minta maaf kalau saya tersalah bahasa or tulis mahupun menyakitkan hati sesiapa..peace no war ;)
 
thanks for reading :)
 




No comments:

Post a Comment